Vinterferie

Tips til din vinterferie

Hvert år på denne tid glæder mange tusinde danskere sig til vinterferien. Derfor har vi lavet en guide med gode råd til, hvordan du får den bedste ferie - uanset om du skal på ski eller nyde sydens sol.

Rigtig god ferie!

7 råd til en bedre ferie

Husk rejseforsikringen

Inden du rejser, er det en god ide at bruge et par minutter på at tjekke, om du er tilstrækkeligt forsikret på din ferie. Er uheldet ude, kan du ende med en stor regning, hvis din forsikring ikke dækker i udlandet.

Derfor anbefaler vi, at du tegner en privat rejseforsikring, hvis du ikke har en i forvejen. Det gælder også, hvis du bliver i Europa på din ferie. Siden 2013 er du nemlig ikke længere dækket af det gule sundhedskort på rejser i Europa. Og det blå EU-sygesikringskort giver dig langt fra den samme dækning som før.

Vær også opmærksom på, at nogle rejseforsikringer kun dækker, hvis du har det blå kort med dig. Husk derfor altid at medbringe det blå kort på din rejse. Har du ikke det blå kort? Bestil det her

I Lån & Spar kan du få din rejseforsikring sammen med et Mastercard Guld eller Platin. Læs mere om dine forsikringsmuligheder med Mastercard

Kend dine kort

Inden du rejser, er det en god idé at kende beløbsgrænserne på dine kort. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget du kan hæve med de forskellige kort.

Med et Visa/Dankort kan du hæve udenlandsk valuta svarende til 2.000 kr. om dagen, og på en måned kan du betale for et beløb svarende til maksimalt 25.000 kroner. Grænsen gælder dit samlede forbrug. Det vil sige både de betalinger, du foretager med dit Visa/Dankort i butikker og på restauranter, og de penge, du trækker på kortet i f.eks. hæveautomater og på udenlandske hjemmesider.

Hvor meget du kan hæve på dit Mastercard afhænger af, om du har et almindeligt Mastercard, et Mastercard Guld eller et Mastercard Platin. Se beløbsgrænserne for de forskellige Mastercard

Skal du hæve kontanter i en hæveautomat i udlandet, betaler du 5 kr. i gebyr for Visa/Dankort og Mastercard Debit. På Mastercard kredit, Guld og Platin koster det 50 kr. at hæve kontanter. Bemærk, at nogle udenlandske banker kan pålægge et ekstra gebyr. De skal dog oplyse dig om eventuelle gebyrer, når du benytter deres hæveautomater.

Download fem apps til din ferieøkonomi
Når man slapper af på ferien, er økonomi ofte det sidste, man orker at bekymre sig om. Derfor har vi samlet fem apps, som gøre det lidt lettere at holde styr på din økonomi, når du er ude at rejse.

Godkend med NemID nøgleapp

Har du ikke allerede hentet NemIDs nøgleapp, anbefaler vi dig at gøre det, inden du rejser. På den måde slipper du nemlig for at tage dit nøglekort med på ferie, da du nemt kan godkende direkte fra din mobil eller tablet. NemIDs nøgleapp løber heller aldrig tør for nøglekoder. Bliv klogere på NemID nøgleapp

Betal med Google Pay/Garmin Pay/Fitbit Pay
Har du en Android mobil eller et Garmin/Fitbit ur, kan du tilmelde dit betalingskort Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay. Med betalingsløsningerne slipper du for at tage plastikkortet med, når du handler - og du kan nemt og sikkert bruge dem alle steder, der tager imod kontaktløs betaling i Danmark og udlandet.

Bruger du dit Visa/Dankort med Google Pay, Garmin Pay eller Fitbit Pay skal du være opmærksom på, at det berører din beløbsgrænse, ligesom hvis du brugte dit fysiske kort. Læs mere om betalingsløsningerne

Betal med Apple Pay
Med Apple Pay kan du nemt betale med kort herhjemme og i udlandet fra din iPhone eller Apple Watch. Apple Pay er et alternativ til dit betalingskort, så du slipper for at tage plastikkortet med. Se dine fordele med Apple Pay

Få overblik over din økonomi med mobilbank
Du kan klare dine banksager uanset tid og sted med Lån & Spars mobilbank. Mobilbanken er nem at logge på, giver et hurtigt overblik over dine konti og er lige så sikker at bruge som netbanken. Sådan får du mobilbank

Kontakt os med Zapp
Har du brug for at komme i kontakt med os på ferien, kan du nemt og hurtigt skrive til os fra vores app, Zapp. Du kan hente Zapp i din App Store eller Google Play. Du kan også komme til Zapp fra din mobilbank under 'Kontakt'. Læs mere om Zapp

Betal i den lokale valuta

Når du betaler med dit kort i udlandet, bliver du måske spurgt, om du ønsker at betale i lokal valuta eller i danske kroner. Ofte vil det være dyrere for dig at betale i danske kroner, fordi forretningerne selv bestemmer kursen.

En ekstra omkostning i omegnen af 5 % er ikke ualmindelig, hvis du vælger at betale i danske kroner fremfor i den lokale valuta.

Medbring flere betalingskort
Du kan hurtigt få glæde af at have flere betalingskort med på din rejse. For det første kan du ramme dit korts beløbsmaksimum, så du pludselig ikke kan bruge det i en periode. For det andet har du altid et ekstra kort på hånden, hvis du er uheldig at miste dit kort.
Opbevar ikke kortene samme sted
Husk altid at opbevare dine kort forskellige steder. Så sikrer du dig bedre mod at miste alle kort på samme tid, hvis du f.eks. får stjålet din pung.
Hold øje med din kort og konti

Slip aldrig dine kort af syne! Heller ikke hvis den flinke tjener eller butiksindehaver lige vil tage dit kort med ud i baglokalet, når du skal betale regningen. Er du uheldig, bliver dine kortoplysninger kopieret, mens du venter.

Når du er på ferie, er det i det hele taget en god idé at være ekstra opmærksom på dine kort og følge bevægelserne på dine konti.

Har du mistet dit kort, eller har du mistanke om misbrug, skal du spærre kortet med det samme. Du kan nemt spærre dine kort direkte i din mobilbank eller netbank.

Du kan også kontakte os direkte. Er det uden for vores åbningstider, kan du ringe til Nets på telefon +45 4489 2750 for at spærre dit Mastercard og +45 4489 2929 for at spærre dit Visa/Dankort.