Ung mand cykler

Få tjek på SU-tricket, inden du tjener for meget

Har du også banket hovedet ind i den grænse, der hedder 'fribeløbet'? Så læs med og få vores tip til, hvordan du slipper for at skulle vælge mellem arbejde eller SU.

Som SU-reglerne er skruet sammen i dag, skal du betale din SU tilbage, hvis det, du tjener på dit studiejob, overstiger det såkaldte 'fribeløb'. Fribeløbet for studerende på videregående uddannelser er i 2019 13.375 kr. om måneden. Det betyder, at hvis du er på SU i et helt år, må du tjene op til 160.500 kr.

Hvis du allerede ved, at du kommer til at tjene mere end det på dit studiejob, kan du stadig undgå at skulle betale din SU tilbage. Det kan du gøre ved at indbetale det, du tjener for meget, på en arbejdsgiveradministreret ratepension eller livrente.

Det skal du huske

Vil du give din pensionsopsparing en god start og undgå at skulle betale SU tilbage, er det vigtigt, at du indbetaler til pensionsordningen via din arbejdsgiver og ikke privat.

Indbetaler du privat, er det din personlige indkomst og ikke din bruttoindkomst, der bliver reduceret. Og så ender du med at skulle betale SU tilbage.

Kontakt din arbejdsgiver i god tid

Husk, at du skal være ude i god tid over for din arbejdsgiver, så de kan nå at tilføje pensionsindbetalingen på din lønseddel. Har du specifikke spørgsmål om din SU, og hvor meget du må tjene, skal du tage direkte kontakt til SU.

Du kan læse mere om SU, og hvor meget du må tjene på su.dk

Vil du høre mere om, hvordan du generelt får det bedste ud af din studieøkonomi, så skynd dig at booke en aftale med din personlige rådgiver. Hun eller han har masser af erfaring med at rådgive studerende og hjælper også gerne, hvis du skal have oprettet en pensionsordning via din arbejdsgiver.