Hund i bolig

Ny lov kan føre til prisfald på din andel

Flere medier skriver om en mulig ”prisbombe under andelsboliger”. Der er nogen af partierne i Folketinget, som forsøger at hjælpe lejere, men det kan ende med at ramme dem, der ejer en andel. Vi har spurgt Lån & Spars boligchef, hvad en eventuel lovændring kan betyde for prisen på din andelsbolig.

Hvad er det for en paragraf, som måske bliver ændret?

Det er boligreguleringslovens paragraf 5 stk. 2. Paragraffen handler om almindelige lejeboliger og betyder, at ejerne kan forhøje huslejen, hvis de sætter lejligheden i stand fx med nyt køkken eller badeværelse. I nogle tilfælde kan ejerne fordoble huslejen, hvis de renoverer lejligheden fuldstændig.

Hvorfor interesserer politikerne sig for paragraffen?

Fordi flere store udenlandske kapitalfonde har opdaget muligheden for at tjene mange og hurtige penge. De sætter simpelthen lejlighederne i tip top stand, når lejeren flytter. Så har de nemlig lov til at sætte huslejen i vejret og kan få deres investering hurtigere hjem. Især i København har fonde købt store ejendomme og mangedoblet deres investeringer på få år.

Hvad går ændringsforslaget til loven ud på?

Forslaget går ud på at stramme reglerne for, hvor stor en del af omkostningerne til renovering ejeren kan lægge over på lejeren i form af højere husleje. Som udgangspunkt en sympatisk tanke - i hvert fald hvis man er lejer. Men strammere regler kan også betyde, at priserne på udlejningsejendomme falder, simpelthen fordi kapitalfonde og andre ejere må forvente at få mindre afkast, når de ikke kan sætte huslejen så meget op.

Hvad har det så med prisen på en andelsbolig at gøre?

Værdien af en andelsforening skal enten sættes af en valuar eller følge den offentlige vurdering. Hvis jeres andelsforening har valgt en valuar, skal ejendommens værdi fastsættes til samme niveau som bydelens ejendomme med lejelejligheder. Værdien af jeres ejendom med andele skal altså følge værdien af bydelens priser på ejendomme med almindelige lejere. Falder prisen på udlejningsejendomme i jeres område, så skal valuaren sætte værdien af jeres ejendom ned.

Hvad sker der, hvis lovforslaget vedtages?

Forslaget om at ændre reglerne er ikke vedtaget endnu, så der kan stadig nå at komme mange ændringer til. Som andelshaver kan du risikere, at værdien af din andel bliver lavere, end den er nu. Nogle kan endda komme ud for, at deres andel bliver mindre værd, end det de har købt den for. Nye købere kan til gengæld glæde sig over ikke at skulle betale så meget som før. Flere politikere og boligministeren arbejder dog på at finde løsninger, der betyder, at andelshaverne ikke bliver ramt så hårdt.