Pension

Sidste chance for at indbetale på din pension i 2019

Husk at tjekke dine pensionsindbetalinger inden d. 30. december, hvis du vil være sikker på, at din pension kommer ud af 2019 med mest muligt på sidebenene.

Mange af os har allerede mere end rigeligt på programmet for årets sidste måned. Men husk også, at det er nu her i december, du skal tjekke dine pensionsordninger. Har du udnyttet de muligheder, du har her i 2019 for at polstre din opsparing mest muligt? Vi har samlet de vigtigste tal og frister til dig:

Aldersopsparing

Du kan indsætte op til 5.200 kroner på din aldersopsparing her i 2019. Beløbsgrænsen gælder dig, der har mere end fem år til folkepensionsalderen.

Har du mindre end fem år til folkepensionsalderen, må du i år indbetale helt op til 48.000 kroner.

Du får ikke noget fradrag for dine indbetalinger til aldersopsparingen. Men du skal så heller ikke betale skat, når du får pengene udbetalt.

Ratepension

Du må samlet sætte op til 55.900 kroner ind på din ratepension i 2019. Du får fradrag for dine indbetalinger til ratepensionen i bund- og topskat.

Livsvarig pension (livrente)

Har du tegnet en livsvarig pension (livrente), er der ingen begrænsninger på, hvor mange penge du kan sætte ind på den. Men ønsker du at indbetale mere end 51.500 kroner på din livsvarige pension i år, anbefaler vi, at du kontakter din rådgiver. Så kan I sammen gennemgå de præcise skatteregler for ordningen.

Er du selvstændigt erhvervsdrivende, har du mulighed for at indbetale op til 30% af din virksomheds regulerede overskud på en livsvarig livrente. Er beløbet mindre end 51.500 kroner, kan du stadig vælge fradrag for 51.500 kroner.

Du får fuldt fradrag for indbetalingerne i din personlige indkomst

Fristen udløber d. 30. december

Hvis du ønsker at lave en sidste overførsel til dine pensionsordninger her i 2019, skal du være opmærksom på, at du skal i banken senest mandag d. 30. december.

Det vil sige, at du skal forbi dit rådgivningscenter, inden det lukker mandag d. 30. december kl. 16.00.

Eller selv gå i netbanken og foretage din overførsel senest mandag d. 30. december kl. 19.30. Vær opmærksom på, at du maks. kan sætte 5.200 kr. ind på din aldersopsparing via netbanken.

Vær opmærksom på, at hvis overfører fra et andet pengeinstitut end Lån & Spar, så kan andre tidsfrister være gældende.
Læs mere her.

Vil du vide mere om, hvordan du får mest muligt ud af din pensionsordning, kan du når som helst booke et møde med din rådgiver via netbanken.

Rigtigt godt nytår!

julekugle

Lån & Spars åbningstider mellem jul og nytår

Læs, hvornår du kan kontakte vores rådgivningscentre og kundeservice op til jul og mellem jul og nytår.

En gris på himlen

Sidste chance for at overføre penge i 2019

Vil du sætte penge ind på din pension i 2019? Eller overføre penge til andre konti?