Læser avis

Sådan vil Trumps handelskrig ramme økonomien

Amerikanerne har servet hårdt og kineserne returneret blødt i den første runde af Trumps handelskrig. Læs med og få tjek på de økonomiske fakta bag den amerikansk-kinesiske strid.

Af cheføkonom i Lån & Spar Kai Lindberg

Uden for Guds eget land var det de færreste, der jublede, da Trump i starten af april annoncerede sine planer om at beskytte amerikanske virksomheder mod unfair udenlandsk konkurrence. Midlerne er - som da USA i 1980'erne lå i handelskrig med japanerne - øget told og import-kvoter.

I dag er det Kina, amerikanerne ser sig pressede af. Men ser vi lidt på virkeligheden, så har Kina den laveste eksport til amerikanerne i 20 år. Omvendt har amerikanerne aldrig eksporteret mere til Kina end nu.

Amerikanerne har i snart tredive år kæmpet med et kronisk underskud på deres betalingsbalance. Værst lige før finanskrisen og noget mindre de senere år. Verdens største økonomi har også et kronisk underskud på de offentlige finanser og forbruger generelt mere, end de producerer. Aktuelt er antallet af arbejdsløse amerikanere samtidig rekordlavt.

Taberen kan blive amerikanerne selv

Amerikanerne håber på, at handelsrestriktioner kan bedre den amerikanske konkurrenceevne og få flere i arbejde. Men det kan bestemt ikke udelukkes, at det bliver amerikanerne selv, der kommer til lide mest under et globale velstandstab, en handelskrig kan føre til: Kommer endnu flere amerikanere i job, kan det føre til lønpres og dermed dyrere varer. Og så ruller lavinen med lavere købekraft, nedgang i velstand og ringere konkurrenceevne på eksportmarkederne.

Også kineserne vil selvfølgelig opleve tab af arbejdspladser og lavere beskæftigelse - med mindre de kan øge deres eksport til andre lande.

Hvad betyder det så for os danskere?

For os danskere vil de økonomiske effekter nok være til at overskue. Stiger de amerikanske lønninger, vil de amerikanske varer stige i pris, mens de kinesiske formodentlig vil blive billigere. Vi kan opleve, at amerikanerne efterspørger flere danske varer, mens vores eksport til Kina måske falder.

Sådan lyder teorien i hvert fald. På de finansielle markeder har vi allerede set effekterne af amerikanernes serv og kinesernes bløde returnering. Og hvis det var det, så behøver vi ikke få sved på panden. Aktier faldt generelt i 1. kvartal med 4-5%, og renten steg 0,05%. Aktiefaldet var synkront, stort set lige meget hvor i verden vi kiggede hen, og det kan vi tage som tegn på, at virksomhederne i dag er globale.

Eskalerer handelskrigen på ny, kan vi selvfølgelig forvente ny uro. Mit bud er så, at vi kommer til at se de største reaktioner, når der spilles hårdt ud, mens vi kan håbe på en vis stabilisering efterfølgende.

Husk, at du altid kan kontakte din rådgiver, hvis du gerne vil have en samtale om dit boliglån eller dine investeringer. Du kan booke et møde døgnet rundt i din netbank.

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov