Bæredygtighed og samfundsansvar

I Lån & Spar er ansvarlighed en del af vores DNA. Vi tager ansvar for vores kunder, medarbejdere og det samfund, der omgiver os. Derfor arbejder vi på at blive en mere bæredygtig bank.

Mand krammer baby

På vej mod en bæredygtig bank

Lån & Spar kom til verden som et resultat af samfundsansvar, længe før begrebet fandtes. I sin tid var vores formål at sikre, at ingen embeds- eller bestillingsmænd faldt i fælden hos ågerkarlene, som lånte penge ud til absurd høj rente.

I dag har vi også et særligt samfundsansvar. Et ansvar for vores kunder, medarbejdere, og det samfund vi er en del af. Derfor arbejder vi på at blive en mere bæredygtig bank.

Det er vigtigt for os, at vi har en jord at give videre til de kommende generationer. Og selvom vi godt ved, at vores indsats ikke redder klimaet, så er det et lille skridt i den rigtige retning.

Sund økonomi og en grønnere jordklode

I Lån & Spar arbejder vi med FN's 17 verdensmål. Vi arbejder f.eks. aktivt for at give vores medarbejdere de bedste rammer, når det kommer til fysisk og psykisk sundhed. Og vores mål er, at mindst 40% af alle vores ledere skal være kvinder.

Vores hovedfokus er sund økonomi og en aktiv klimaindsats. Vi gør en dyd ud af at hjælpe vores kunder med at have en bæredygtig økonomi og tilbyder frivillig gældsrådgivning til medlemmer af de organisationer, der ejer os, hvis de er kommet i økonomiske problemer. Vi hjælper med at skabe overblik og giver gode råd i en situation, der kan virke svær.

Grønne planter

Bil

Bæredygtighed er (også) en god investering

Vi tror også på, at bæredygtighed er en god investering. Du kan derfor være sikker på, at du investerer i virksomheder, der tager hensyn til miljø, klima, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og anti-korruption, når du sætter dine penge i en af vores investeringsfonde.

I vores investeringsfonde vælger vi altid virksomheder fra, som ikke arbejder i tråd med vores værdier - som f.eks. kontroversielle våben, tobak og gambling. I vores nyeste investeringsfond ’Globale Aktier Basis’ vælger vi også fossile brændstoffer fra.

Læs, hvordan vi arbejder med bæredygtige investeringer

Grønt billån - et skridt i den rigtige retning

Vores mål er at udvikle en række bæredygtige produkter, så vores kunder har mulighed for at vælge bæredygtigt hos os. Vi starter med et grønt billån til el-biler og plug-in hybrid med lav rente og udbetaling.

Se mulighederne med et grønt billån

Lån & Spar Bank flag

Fondsbørsmeddelelser

Se og download fondsbørsmeddelelser for de seneste fem år.

Kvinde sidder ved computer

Nyhedsarkiv

Vi har samlet nyheder og ekspertartikler i et overskueligt arkiv.

Ung kvinde med smartphone i bus

Om Lån & Spar

Lån & Spar er en bank for stærke fællesskaber.

Lån & Spar skilt

Regnskaber

Se og download regnskaber fra de sidste fem år.