Spørgsmål og svar

Overførsler og betalinger

Her kan du læse om Betalingsservice, overførsler til udlandet, faste overførsler og kreditorregistret i netbanken. 

Betalingsservice

Hvordan opretter jeg en BS-aftale?

Du opretter en BS-aftale ved at klikke på menuen 'Betalingsservice og Budget' og vælge 'Opret BS-aftale'. Får du meddelelsen "Før funktionen kan benyttes, skal den tilmeldes", skal du klikke OK og godkende med dit NemID. 

Her kan du oprette din aftale ved at vælge, hvilken konto pengene skal trækkes fra og udfylde de nødvendige oplysninger fra din regning eller girokort. 

 

Opret BS-aftale aftale via PBS-nummer

 

Godkend med dit NemID, og så bliver aftalen oprettet.  

Hvordan sletter jeg en BS-aftale?

Du sletter en BS-aftale permanent ved at klikke på menuen 'Betalingsservice og budget' i netbanken. I menuen 'Betalingsaftaler' kan du se en oversigt over dine BS-aftaler.

 

Betalingsaftaler

 

Klik på 'Vis/Ret' ud for den BS-aftale, du gerne vil slette.

 

Slet BS-aftale fra din konto

 

Nu kommer der en boks frem, hvor du skal vælge 'Slet BS-aftalen fra din konto'. Godkend med dit NemID, og så er aftalen slettet. 

Hvordan flytter jeg en BS-aftale?

Du flytter en BS-aftale permanent ved at klikke på menuen 'Betalingsservice og budget' i netbanken. I menuen 'Betalingsaftaler' kan du se en oversigt over dine BS-aftaler.

 

Betalingsaftaler

 

Klik på 'Vis/Ret' ud for den BS-aftale, du gerne vil flytte.

 

Flyt BS-betaling til anden konto

 

Nu kommer der en boks frem, hvor du skal vælge 'Flyt BS-betalingen til anden konto'. Godkend med dit NemID, og så bliver aftalen flyttet.  

Hvordan afviser jeg en BS-aftale?

Du kan kun afvise en BS-aftale mellem d. 1. og 7. i den måned, hvor betalingen sker.

Du afviser en BS-aftale ved at klikke på menuen 'Betalingsservice og budget' i netbanken. I menuen 'Betalingsaftaler' kan du se en oversigt over dine BS-aftaler.  

 

Betalingsaftaler

 

Klik på 'Vis/Ret' ud for den BS-aftale, du gerne vil afvise.

 

Afvis BS-betaling i denne måned

 

Nu kommer der en boks frem, hvor du skal vælge 'Afvis betalingen i denne måned'. Godkend med dit NemID, og så er aftalen afvist. 

Overførsler til udlandet

Hvordan laver jeg en overførsel til udlandet?

Du laver en overførsel til udlandet ved at klikke på 'Konti, kort og betalinger' og vælge menuen 'Overførsel til udlandet'.

Hvis du bliver mødt af meddelelsen 'Før funktionen kan benyttes, skal den tilmeldes', skal du blot klikke OK og godkende med dit NemID.

 

Overførsel til udlandet

 

Herefter skal du udfylde formularen, hvor du skriver, hvilken konto du vil betale fra, overførselstype, beløb, valuta, modtagers navn og adresse, betalingsformål, samt IBAN og SWIFT-kode.

Der skal ikke være mellemrum ved indtastning af IBAN nummer. Det skal skrives ud i et. F.eks. DK4504001234567891

OBS! Vær opmærksom på at ingen af felterne må indeholde æ, ø, å eller specialtegn. Der må kun anvendes bogstaverne A-Z samt tal.

Du skal kun udfylde Bankkode, hvis du overfører penge til USA, Canada, Sydafrika eller Australien. I så fald vil der komme et felt frem, hvor bankoden skal indtastes.

Klik herefter 'OK' og godkend med dit NemID.

Sådan finder du dit IBAN og bankens SWIFT/BIC

Skal du overføre penge fra udlandet, eller skal en anden person overføre penge fra udlandet til dig, så skal du bruge dit IBAN-nummer og bankens SWIFT/BIC-adresse. IBAN er den internationale måde at skrive dit kontonummer, og SWIFT/BIC-adressen fortæller, hvilken bank du er kunde i. SWIFT er det samme som bankens BIC-adresse.

Du kan finde dit IBAN-nummer i netbanken under dine kontovilkår.

Bankens SWIFT/BIC-adresse er altid LOSADKKK.

Find dit IBAN-nummer i netbanken

Gå til kontooversigten og find den konto, som du enten vil overføre penge fra eller modtage penge til. Klik herefter på de tre røde prikker til højre for saldoen og vælg 'Kontovilkår'.

 

Kontooversigt

 

På siden med kontovilkår kan du nu se IBAN-nummeret, for den konto du har valgt.

 

Kontovilkår

Faste overførsler

Hvordan opretter jeg en fast overførsel?

Du opretter en fast overførsel ved at klikke på menupunktet 'Betalingsservice og Budget' i netbanken og vælge 'Opret fast overførsel'.


Opret fast overførsel

Udfyld felterne, klik OK og godkend med dit NemID.

Hvordan afviser jeg en fast overførsel?

Du afviser en enkelt betaling på en fast overførsel ved at klikke på en konto i Kontooversigten og vælge fanen 'Fremtidige betalinger'.

Her skal du klikke på de tre røde prikker ud for den betaling, du gerne vil afvise.

 

Fremtidige betalinger

 

Nu kommer der en boks frem, hvor du skal vælge 'Afvise betalingen'.

 

Afvis betaling

 

Godkend med dit NemID, og så har du afvist en betalingen på den faste overførsel.

Hvordan ændrer jeg en fast overførsel?

Du ændrer en fast overførsel ved at klikke på menuen 'Betalingsservice og Budget' i netbanken og vælge fanen 'Faste overførsler'.

 

Betalingsaftaler

 

Klik på 'Vis/Ret' ud for den overførsel, du gerne vil ændre.

Du får nu vist et skærmbillede med detaljerne om den aktuelle betaling. I menuen 'Funktion' skal du vælge 'Ændre betalingsaftale'.

 

Aftale om fast overførsel - detaljer

 

Lav dine rettelser til overførslen og klik på OK i bunden af skærmen.

Hvordan sletter jeg en fast overførsel?

Du sletter en fast overførsel ved at klikke på menuen 'Betalingsservice og budget' i netbanken og vælge fanen 'Faste overførsler'.

 

Betalingsaftaler

 

Klik på blyant-ikonet ud for den betalingsaftale, du gerne vil slette.

Du får nu vist et skærmbillede med detaljerne om den aktuelle betaling. I menuen 'Funktion' skal du vælge 'Slet BS-aftale'. Godkend med dit NemID, og så er sletningen godkendt. 

Kreditorregister

Hvordan opretter jeg en kreditor?

Du opretter en kreditor i kreditorregistret ved at vælge menuen 'Øvrige funktioner'. Her vil du få vist dit kreditorregister.

Klik på de tre røde streger og vælg 'Opret kreditor'.

 

Kreditor

Opret Kreditor


Herefter skal du som minimum skrive navnet på kreditor.


Kreditorregister - ret og slet


Klik på 'Næste', vælg overførselstype og indtast betalingsoplysningerne. Godkend til sidst oplysningerne med 'OK'.

Hvordan sletter jeg en kreditor?

Du sletter en kreditor fra dit kreditorregister ved at vælge menuen 'Øvrige funktioner' i netbanken. Her vil du få vist dit kreditorregister.

I kreditorregistret skal du klikke på de tre røde streger øverst til højre i billedet og vælge 'Slet flere'.

 

Kreditor

 

Sæt flueben ud for de kreditorer, som du ønsker at slette, og klik 'Ok'. Nu er din kreditor slettet.

 

Slet flere kreditorer

Hvordan ændrer jeg en eksisterende kreditor?

Du ændrer en kreditor i dit kreditorregister ved at vælge menupunktet 'Øvrige funktioner' i netbanken. Her vil du få vist dit kreditorregister.

Klik på luppen ud for den kreditor, du ønsker at rette.

 

Kreditor


Herefter klikker du på 'Ret' i menuen.


Kreditor - detaljer - ret


Her kan du lave de rettelser, du gerne vil for den pågældende kreditor.


Overførsel - Ret betaling


Klik på 'OK' for at gemme ændringerne.

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.