Spørgsmål og svar

Forsikringer på Mastercard Guld og Platin

Sådan dækker forsikringen

Hvilke rejser dækker forsikringen?

Rejseforsikringen dækker ferierejser, forretningsrejser og studierejser i hele verden – inkl. Danmark. Forsikringen dækker dog ikke steder, hvor Udenrigsministeriet har frarådet indrejse.

Forsikringen dækker rejser af en varighed på op til 60 dage.

Hvem dækker rejseforsikringen?

Rejseforsikringen dækker dig selv, din ægtefælle/samlever og jeres børn under 21 år. Det eneste krav er, at du som kortholder tager med på rejsen.Derudover gælder det:

  • at din ægtefælle er dækket af forsikringen uanset, om I deler folkeregisteradresse eller ej
  • at din samlever er dækket af forsikringen, hvis I har delt folkeregisteradresse i mindst seks måneder
  • at dine egne og ægtefælle/samlevers børn under 21 år er dækket af forsikringen uanset, om I deler folkeregisteradresse eller ej
  • at dine egne og ægtefælle/samlevers børn er dækket af forsikringen uanset deres alder, hvis I deler folkeregisteradresse.

Har du en registreret partner, så er han eller hun dækket på samme vilkår som en ægtefælle.

Hvad dækker rejseforsikringen?

Rejseforsikringen dækker:

  • Rejseulykke
  • Afbestilling
  • Flyforsinkelse- og forbindelse
  • Flybagageforsinkelse
  • Selvrisiko på lejet bil, autocamper og båd
  • Sygdom/hjemtransport
  • Sygeledsagelse
  • Rejseafbrydelse
  • Tilkaldelse
  • Privat ansvar
  • Retshjælp
  • Sikkerhedsstillelse
  • Overfald 
Hvornår gælder forsikringen fra?

Forsikringen dækker fra det tidspunkt, hvor dit Mastercard er blevet oprettet. Kortet er oprettet, når du har fået dit kortnummer eller modtaget det fysiske kort.

Du behøver ikke at have oprettet dit kort, når du bestiller rejsen. Du skal blot have oprettet dit kort, når du tager afsted. Den eneste undtagelse er afbestillingsforsikringen, som kun dækker, hvis du har oprettet dit kort, inden du betaler rejsen.

Skal rejsen købes med kortet?
Nej, rejsen behøver ikke være købt med dit Mastercard, før forsikringen dækker.
Skal kortholder være med på rejsen?
Ja, kortholder skal være med på hele rejsen, før rejseforsikringen dækker. Skulle det ske, at kortholder bliver transporteret hjem fra rejsen pga. en ulykke, så vil resten af familien dog stadig være dækket af forsikringen, hvis de ikke rejser med kortholder hjem.
Hvornår dækker afbestillingsforsikringen?

Afbestillingsforsikringen dækker bl.a., når du bliver akut alvorligt syg eller kommer alvorligt til skade, og en læge vurderer, at rejsen vil forværre sygdommen eller skade dit helbred. Den dækker også, hvis en i din nærmeste familie bliver akut alvorligt syg. Du kan læse alle de tilfælde, hvor afbestillingsforsikringen dækker i kortbetingelserne.

Har du betalt for ture, billeje og hotelophold hjemmefra, er det også omfattet af afbestillingsforsikringen.

Læs kortbetingelser for Mastercard Guld

Læs kortbetingelser for Mastercard Platin

Vær opmærksom på, at afbestillingsforsikringen kun gælder, hvis du allerede har oprettet dit Mastercard, inden du betaler for rejsen. Har du bestilt en rejse, hvor du skal betale et depositum, skal du derfor have oprettet dit Mastercard, inden du betaler depositummet.

Hvordan dækker produktforsikringen?
Produktforsikringen dækker funktionsfejl – dvs. såkaldt indefrakommende skader. Derudover skal produktet være købt i Danmark, og det skal være købt med kortet, for at forsikringen dækker.

Skadesanmeldelse og dokumentation

Hvordan melder jeg en skade?

Du anmelder din skade via en anmeldelsesblanket, som du sender til Privatsikring på mail eller som almindelig post.

Download anmeldelsesblanket hos LP Mastercard

Sammen med blanketten er det vigtigt, at du sender de dokumenter, som Privatsikring skal bruge til at vurdere din skade. Det kan f.eks. være flybilletter og kvitteringer. Hvilke dokumenter, du skal sende til Privatsikring, afhænger af, hvilken skade du anmelder. Du kan læse, hvilke dokumenter du skal opgive, og hvordan du melder den enkelte skade i kortbetingelserne.

Læs kortbetingelser for Mastercard Guld

Læs kortbetingelser for Mastercard Platin

Hvad gør jeg, hvis jeg får brug for akut hjælp?

Har du brug for akut hjælp, skal du straks kontakte SOS International og anmelde skaden.

Det kan du gøre på:

Telefon: (+45) 7010 5050

Telefax: (+45) 7010 5056

E-mail: sos@sos.dk

Du kan kontakte SOS International døgnet rundt.

Er der aldersbegrænsning på forsikringen?
Nej, der er ingen aldersbegrænsning for tegning af forsikringen.
Hvad hvis jeg har flere forsikringer?

Har du mere end én rejseforsikring, kan du med fordel anmelde skaden til den forsikring, der har den største forsikringssum. Du kan til gengæld ikke lægge forsikringssummene sammen, så du får dobbeltforsikring.

Den eneste undtagelse er ulykkesforsikringen, hvor du får udbetalt alle dine forsikringer, hvis du kommer ud for en ulykke, der giver varige mén eller fører til dødsfald.

Kan jeg få engelsk dokumentation på, at jeg er forsikret?
Ja, kontakt os, så hjælper vi dig med at få et engelsk forsikringsbevis.
Hvilke selskaber samarbejder Lån & Spar med?
Vi samarbejder med Privatsikring (Codan) og deres samarbejdspartner SOS International, som benyttes som alarmcentral. Derudover samarbejdes der med biludlejningsfirmaerne AVIS og Hertz, som du kan få rabat hos.

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.