Sådan undgår du phishing

Phishing er en udbredt onlinesvindel. Det er en type bedrag, hvor svindleren prøver at stjæle dine personlige oplysninger som f.eks. kortoplysninger, personnummer eller passwords. Hvis du kender tegnene på phishing, kan du nemmere undgå selv at blive ramt.

Pas på falske mails og SMS'er

Phishing foregår typisk ved, at svindlere kontakter dig på mail eller SMS og beder dig om at give dem dine personlige informationer, mens de udgiver sig for at være en virksomhed, du kender og stoler på. De indeholder som regel trusler om, at din konto eller dit kort bliver lukket, hvis du ikke sender dine oplysninger.

Det er også phishing, hvis svindlere f.eks. opretter en falsk hjemmeside med det formål at narre dig til at give dem fortrolige oplysninger.

Fire gode råd til at undgå phishing

1. Opgiv ikke fortrolige oplysninger i mails, SMS'er eller på hjemmesider, du ikke kender og stoler på.
  2. Vi vil aldrig skrive til dig og bede om personlige oplysninger via mail eller SMS. Slet altid spammails - lad være med at åbne dem og evt. vedhæftede dokumenter
  3. Tag aldrig billeder af dine NemID-koder
  4. Vær kritisk! Hvis en mail eller SMS f.eks. indeholder mange stavefejl eller grammatiske fejl, er der større risiko for, at det er phishing.

Er dine oplysninger blevet stjålet?

Hvis du er i tvivl, om en mail er fra os eller en svindler, er du altid velkommen til at kontakte vores Kundeservice på 3378 2000. Er dine personlige oplysninger blevet stjålet, skal du kontakte politiet.